12 July 2017


101 Sebab Kenapa Perlu Cuba 'Essential Oils'

(Photo courtesy of www.patchworkposse.com)

** Essential oils bersifat anti-fungi, antiviral, anti-microbial, anti-parasit, anti-infeksi, and antiseptic. Ia boleh melawan infectious disease dengan membunuh virus, bakteria atau lain-lain pathogens.

** Essential oils boleh berfungsi untuk minda dan tubuh badan anda. Aromanya boleh merangsang psychologically serta tubuh badan manusia, selain menenangkan.  

** Essential oils sesetengah daripadanya bersifat antioxidants yang paling berkesan (ORAC, Tuft University)

** Essential oils boleh menembusi cell membranes dengan mudah kerana sifatnya yg lipid, dan larut. Menurut Jean V. MD, essential oils berkesan pada sel-sel tubuh badan dalam masa 20 minit ia digunakan dan motabolismanya adalah seperti nutrisi lain. 

** Essential oils mendetoksifikasikan sel dan juga darah.

** Aroma dari essential oils boleh membersihkan bau masakan, haiwan, habuk dan bakteria. 

** Essential oils adalah berukuran nano sehingga boleh menembusi tisu pada kulit manusa.

** Menurut pengkaji dari Vienna University, essential oils boleh merangsang perjalanan darah, dimana ia membantu aliran darah dan nutrien dengan baik.

** Disebabkan fungsi serbaguna essential oils ini, walaupun harganya agak mahal tetapi ia boleh digunakan untuk pelbagai purposes. Contohnya: Satu botol lavender boleh diwapkan (diffuse) bagi relaxation, membantu tidur yang lebih lena, boleh disapu pada kulit selepas terkena gigitan serangga, eczema and luka-luka pada kulit.


**Namun ada juga essential oils yang perlu dielakkan  penggunaannya kepada ibu hamil, seperti:  cedarwood, chamommile, clary sage, clove, ginger, jasmine, lemon, rosemary.

P/S: Follow instagram @wauhaus.oils untuk mengetahui lebih lanjut tentang Young Living essential oils

Love, 
ff


No comments:

Post a Comment